antologi.dunia: ANTOLOGI UNTUK HATI - Pejam dan Celik

Sabtu, 11 Februari 2012

ANTOLOGI UNTUK HATI - Pejam dan Celik


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih


Tenang itu pada diri yang mengerti. Kredit.
Jika mahu khusyuk dan tenang diri, saya akan memejam mata. Namun, itu tidak lama, kerana saya akan kembali untuk berfikir akan perihal dunia tatkala saya memejam mata.

Bila saya kembali sedar, saya akan membuka mata – mencari kekuatan dan ketenangan yang hilang sewaktu pejaman mata, semula. Akan demikian, itu juga adalah sementara, kerana saya akan kembali terawang-awang dalam celah dua dunia.

Oleh demikian, saya melihat semula.

Dalam mencari tenang dan kekhusyukan, saya tidak boleh hanya bergantung kepada pejam dan celiknya mata. Saya perlu pergi lebih dalam lagi daripada itu – hanya mata.

Ia perlu mendakap kisah di mana fikiran itu asalnya datang untuk bertamu.
Saya perlu menenteramkan hati saya dahulu, saya perlu pastikan ia tidak lepas untuk mengingat daripada tujuannya sebelum pejam dan celik. Barulah, selepas itu, saya boleh dan akan menjadi diam dan tenang.

Tidak kira saya pejam, atau saya celik.

2 ulasan:

Serunai berkata...

Terbiasa mencari tenang dalam pejam. Ada benarnya. Kerana hati mata terpejam.

Jamal Ali berkata...

@Serunai

Namun, kerana lupa, kerana ingat, kita kembali membuka mata.