Khamis, 27 September 2012

Kata-Kata Indah Untuk Berbudi



Kerana budilah takkan sesekali susah dibuai, takkan dipanggil takut nan jauh.

Budi itu kisah sejati. Sifat terperi yang patut digenggam, oleh insan-insan yang bernama manusia. Yang mahu bergelar insan sejati.

Berbudi itu mudah. Tidak berbudi itu payah. Lalu, kenapa dipilih suatu yang payah? Sedangkan yang mudah itu ada, sentiasa ada untuk diada - diperoleh dan diberi - kenapa mahu dilaku yang payah jua? Jangan jadi insan yang tak berbudi, kerana itu menyusahkan diri.

Berbudi itu banyak sekali. Tak terhitung oleh diri kita. Apa yang diperbuat, laku yang dilaksana, kisah yang ditahan; budi itu pelbagai hidupnya. Ia ada di sekitar kita, menanti sahaja untuk dicapai dan dibawa ke mana-mana. Sebegitulah budi.

Berbudi itu adalah baik. Kerana ia asalnya baik. Sesuatu yang baik tak akan jadi suatu yang tak baik. Dalam satu hati takkan ada dua sifat yang berbeza. Demikianlah juga dengan berbudi. Sekiranya kita berbudi, kita akan makin jauh daripada unsur yang membinasa. Budi itu berpaling menjadi penyelamat, sedangkan pada peringkat awal berbudi itu adalah menghulur.

Bak kita memasak air dalam berkehidupan sepuluh orang. Air yang dimasak bukan sahaja melepaskan dahaga dan penat untuk diri kita seorang, tapi juga pada sembilan yang lain. Dan yang tinggal di hujungnya bukan cerek yang kosong, tetapi hati yang terlapang - rasa manis sekali.

Berbudi itu pada laku - memberi apa yang bak-baik walaupun kecil, menghulur apa yang ada pada yang tiada, mengadakan yang mudah bagi yang merasa susah.

Berbudi itu pada fikiran - bersangka dengan harapan dan berluas dada, berfikir untuk esok yang lebih baik, yang bukan sahaja untuk diri kita.

Berbudi itu pada kata-kata - menulis suatu yang baik-baik, berkata suatu yang baik-baik. Tiada nista dan hina, tiada tamsil bahaya, tiada rendah moralnya.

Pendek kata, berbudi itu adalah suatu nan sejahtera. Seperti manusia yang bersenyum ikhlas kala susah, sebegitulah budi.

Jadi, kita ini jadilah berbudi.


2 ulasan:

tehr berkata...

mula2 sekali
balaslah budi dan jasa ibu bapa
walau pun ianya tak terbalas sampai bila2

Jamal Ali berkata...

@tehr

Terima kasih atas nasihat tuan itu. Saya pegang dengan hati saya.