antologi.dunia: Tentang Cerita Lain

Selasa, 12 Februari 2013

Tentang Cerita Lain




Ada cerita baru yang telah dibikin, tetapi kerana Tuhan tidak mengizin ianya perlu dihentikan buat sementara. Alang-alang kelapangan masa, ada cubaan untuk membikin cerita baru yang lain. Asal idea cerita ini cerita mudah, cerita pendek tetapi filsafati dan berkehidupan. Tapi, setelah merangka, merendam, mengapung, merangka, memendam dan seterusnya merangka semula saya telah dikejutkan - cerita ini makin jadi kompleks. Alamak!

Justeru, saya harus merangka lebih dalam lagi, bukan setakat merangka di luar. Seperti melorek dan mewarna di tengah-tengah sehelai kertas lukisan manakala tepi dan hampir keseluruhan masih lagi putih tak terusik. Saya harus kompakkan kekompleksitian itu menjadi sebuah kesimpelan. Solusinya, dengan merangka dengan lebih berperinci.

Punca utama, saya mahukan lebih ramai orang yang membaca karya saya dan seterusnya mendapat apa yang saya mahu sampaikan. Erti kata lain, lebih ramai orang mampu membaca - tetapi masih lagi mengekalkan ciri-ciri jati diri penulis. (Rintik-Rintik Hanya Singgah dikatakan orang sebuah cerita yang berat)

Cerita ini - yang sedang dirangka - saya impikan suatu cerita yang mudah tetapi masih lagi penuh filosofi dan (terutamanya) memberi kesan (pada hati).

Ya, hati, saya mahukan membikin sebuah cerita yang membuat ingatan sampai bila-bila.

Oh ya, juga, saya dedahkan, cerita ini judulnya SOBAT. Moga ianya jadi kenyataan.


2 ulasan:

Jamilah Mohd Norddin berkata...

Amin. Tidak sabar menunggu. :)

Jamal Ali berkata...

@JamilahMohd Norddin

Ianya di bawah keizinan Allah.

Semoga Allah mengizinkannya menjadi realiti. ^_^