antologi.dunia: Jangan Bimbang Pada Hujan Yang Tak Turun

Isnin, 11 Februari 2013

Jangan Bimbang Pada Hujan Yang Tak Turun




Bukankah engkau ada berkata Rifqi? Yang kehidupan ini bukan mengenai dirimu sahaja, bukan kita sahaja? Dan aku masih mengingati, apa yang engkau dapat pada pemberian ayahmu; tentang kejayaan yang sebenar bukan setakat belajarmu, bukan setakat engkau mendapat markah dan gred yang baik dalam akademikmu, atau memperolehi kerjaya dengan gajian puluh ribu, tapi ianya lebih daripada itu.

Aku memetik kata-katamu sahabatku, bahawa kejayaan itu melebih apa engkau fikir tentang hidupmu. Daripada pesanmu, aku mengerti bahawa kejayaan ini bukannya satu. 


Wahai Rifqi, semenjak engkau pergi aku sering apa yang kau titipkan padaku dahulu, yang 'kejayaan' itu bukan sahaja terisi dalam kejayaan, bahkan terbenam dalam pasangan kepada kejayaan itu jua. Engkau lagi berkata, siapa yang mengenal dan memahami tentang maksud itu, dia adalah orang yang paling berjaya.

Duhai Rifqi, pada hari ini aku bertambah percaya, benarlah kata-katamu itu, temanku.


"Jika engkau membaca ini wahai Rifqi, sahabatku... walau engkau berada di mana-mana pelusuk dunia, ketahuilah, yang aku sungguh ingat padamu."



Tiada ulasan: