antologi.dunia: Damai (iii)

Selasa, 15 Januari 2013

Damai (iii)


Daun jambu batu itu lain daripada buah jambu batu. Daun jambu batu itu daun – uratnya berjejari tapi bersepadan molek, sememangnya. Buah jambu batu itu buah; buahnya banyak biji di tengah, keras dikelilingi isi putih ke merah jambu yang nikmat – yang membuat orang terawang terangkat. Mungkin buah jambu batu tak mengingatkan kita pada sang daun, tapi bagaimana pula sebaliknya? Mungkin bagi sesiapa, daunnya tak sehebat buah. Dipinggir kerana ianya tidak boleh diterima rasa lidah; sebetulnya tiada siapa yang mahu – memakan si daun jambu.

Daun jambu batu mungkin begitu. Namun daun jambu batu – buat pengetahuan kita – acap kali membuat kita merindu buah si jambu batu. Siapa yang tahu sekiranya tidak mencuba? Dilipat dua menjadi empat. Digentel-gentel membuat bulat. Diramas dekam dalam genggam tangan. Daripada empat jadi lebih dilipat-lipat, direnyuk kita selaksana peronyok asyikin buahan.
Lalu dibuka – tercium bau terbitnya harum – mengingat bau si jambu batu,buah masak kuning dan hijau, berserayut satu demi satu di hujung dahan.

Itulah, jikalau rindu si buah jambu batu sebelum musimnya, hendaklah rindu terlebih dahulu pada daunnya. Daun yang dibentuk oval oleh Tuhan, dengan urat yang terasa alurnya dek tangan bila memegang bawahnya, dan hidup utamanya – si daun – hidup bersetentang antara satu sama lain.

Ianya seperti kisah manusia yang perlukan jua manusia lain dalam berkehidupan – hidup setentang. Daun yang sekadar daun, bukan manusia, membawa tamsilan manusia – makhluk terbaik ciptaanNya – lalu, apakah kita tidak terkesima? Daun yang menerbit harum lantas rindu, adalah hidup yang mengajar mengingat.

Kisahnya, seperti saya dengan Emak.

Ya... seperti kita dengan emak.

2 ulasan:

Unknown berkata...

TH dah rasa tenang bila bau badan mak..itu belum lagi memeluknya

Jamal Ali berkata...

@Titisan Hujan

TH memang anak yang baik. Anak cemburu.

Tiada apa yang menguatkan saya kepada emak, kecuali memori.I

Itu sesuatu yang saya perlu tambah.