antologi.dunia: Pada Tulisan-tulisan

Sabtu, 21 April 2012

Pada Tulisan-tulisan


Setiap penulis yang melorek kata-kata pastinya tidak lekang untuk meletak sebarang hasrat dan impian pada apa yang ditulisnya.

Hasrat untuk masa depan, impian untuk meraih bahagia, cita-cita demi hati, harapan untuk diri dan mereka yang berada di sisi.

Begitu juga dengan diri saya.

Saya menulis untuk memberhentikan masa. Menjedakan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam lipatan hidup diri agar ia menjadi sebuah rasa.

Kerana apa yang ditulis bakal kekal selagi dunia masih ada. Dan ia akan dibaca oleh mereka-mereka yang mencari hikmah, walau saya sudah pergi nanti.

Dalam tulisan inilah saya menghentikan kisah-kisah yang pernah saya rasa. Merakamnya seperti video yang mengundang erti kelmarin, menangkapnya seperti gambar yang punya seribu erti. Kisah gembira mahupun kisah duka.

Itu yang saya mahu letak, agar rasa yang dahulu - perkara silam - bakal dirasa oleh mereka yang mendatang. Agar mereka tidak lupa.

Saya jeda kisah gembira, agar yang membaca hatinya akan mengucap syukur. Malah moga ia menjadi pengingat, buat diri sendiri yang mungkin terlupa.

Kepada asal saya, saudara yang terletak kasih saya, tentang teman-teman yang menjadi hati.

Saya jeda kisah luka, agar yang menatap akan memandang langit Tuhan. Moga ia menjadi kekuatan, kepada yang jatuh semoga ia kembali berdiri.

Kepada manusia saya memberi - meskipun hanya sedikit diperolehi hatinya mereka - agar mereka tersenyum pada esok hari.

Pada tulisan saya simpan dan hentikan masa, saya sebar melalui utusan. Surat atas angin saya lungsurkan, saya mahu sebarkan kepada semua.

Mengenai sahabat yang saya lupa, ia membuatkan saya untuk mengingati semula.

Walau saya sudah jadi tiada, tulisan yang saya lakar mungkin tidak seberapa. Namun mereka-mereka yang membaca, kata-kata di atas lembaran-lembaran moga-moga menjadi doa mujarab.

Doa untuk mereka sendiri.

Doa untuk keluarga dan saudara saya.

Doa untuk teman-teman pernah saya ketemui, walau saya pernah ada menghancurkan hati mereka.

Saya pasti mati. Tapi tulisan saya akan hidup lebih lama daripada saya. Semoga dengannya, ia memanjangkan doa saya kepada mereka-mereka yang saya kasihi.

Sungguh, semoga dengan tulisan saya ia makin mendekatkan diri ini kepada Tuhan yang Satu, tempat saya meletak segala-galanya. Yang memangkin semuanya.

Saya insan biasa, masih mencari...

4 ulasan:

Jamilah Mohd Norddin berkata...

tulisan menjadikan penulis hidup.

Semoga.

Jamal Ali berkata...

@Jamilah Mohd Norddin

Begitulah yang lebih baik~

Pika pongpong berkata...

Untuk kita, untuk semua yang sedang dalam "perjalanan".. amin2

Jamal Ali berkata...

@Pika pongpong

Sebegitulah, Amin...